Thomas G:son
Han är en av Sveriges på många vis mest framgångsrika låtskrivare genom alla tider. Han är mannen som har bidragit med över 70 melodier till nationsfinaler inför Eurovision och är kanske för allmänheten mest känd för att ha skrivit Euphoria - det svenska vinnarbidraget i Baku våren 2012 som framfördes av Loreen.
Musikern och personen G:son
Vi träffar Thomas G:son under ett par timmar en vacker vinterdag på hemmaplan i Skövde. Vi har tur som hinner och får möjligheten till att träffa honom – under vad som vid en första anblick verkar vara en väldigt hektisk tillvaro. Thomas berättar att han i morgon ska åka till Cypern och tillsammans med ett team där skriva medelhavslandets nästa års bidrag till Eurovision. Trots det så uppfattar jag Thomas direkt som väldigt lugn och harmonisk då vi träffas. En av de frågor som jag hoppas kunna få svar på är vart artistnamnet G:son kommer ifrån? Vad som specifikt också för Habobor kan vara intressant är att innan intervjun med Thomas är över så hinner han dessutom med att avslöja att det även finns släktband i Habo.
Thomas menar att musiken är och har alltid varit en stor och naturlig del av hans liv. “Det är musik och familj som jag gör och som beskriver mig som person”. “Jag är också en ganska envis person som aldrig ger mig, på gott och ont kanske”, skrattar Thomas. G:son berättar också att han faktiskt aldrig känner sig stressad, trots en emellanåt intensiv tillvaro. “Jag tror det har att göra med att jag numer inte tar saker som händer och sker på alltför stort allvar.” “Det är ingen som dör om ett projekt spricker”. “Det var nog värre förr när allt kanske upplevdes som mer viktigt”, resonerar Thomas.
Den musikaliska fokusen verkar alltid har funnits där. Thomas höll sedan unga år framförallt i gitarren när han i olika bandkonstellationer i Skövdetrakten i första hand spelade hårdrock. “En gång fick jag fyra kassettband med sex plattor av Kiss. Det var nog det enda jag lyssnade på under ett halvår”. Men jag har alltid gillat musik som har mycket gitarr, eller där gitarren står i fokus”. Det betyder att jag även har lyssnat på allt från pop till t.ex. fusionjazz”.
Turnérade i Japan
Artistnamnet “G:son” kom till i början av 90-talet inför att bandet Masquerade skulle på en turné i Japan. “Vi råkade träffa en kvinna i Stockholm som var från Japan – Yoshiko Watanabe. “Efter några om och men så mynnade det ut i att ett japanskt skivbolag kontaktade vårt svenska bolag Empire som tillsammans satte ihop turnén”. I dryga tjugo års ålder så for alltså Thomas tillsammans med övriga medlemmar i hårdrocksbandet Masquerade till Japan för att spela inför entusiastiska publikskaror. Innan avresan så beslöt sig bandmedlemmarna för att var och en skaffa artistnamn. “Jag hade tidigt bestämt mig för G:son. Jag kom ihåg att Tony Johansson då ville heta J-son. Men, jag gav mig inte och sa att det går inte för jag ska heta G:son”. Det slutade med att han istället tog namnet Tony St. John säger G:son och skrattar. På många sätt blev turnén i Japan både inledningen och avslutningen på något fantastiskt.
Efter spelningar i ett antal japanska städer såsom Tokyo och Osaka där man fick uppleva att till och med publiken sjöng med och dessutom kunde texterna – så kom baksmällarna vid hemkomsten till Sverige. “I och med att vi släppte vår första skiva i princip samtidigt som Grungen gjorde entré på musikscenen med band som Nirvana med Smells like teen spirit så insåg man efteråt att vi gjorde vår musik i helt fel årtionde”. Kontrasterna blev stora. Inte långt efter hemkomsten från Japan så spelade Masquerade bland annat inför tre stycken betalande vid en spelning i Ånge. “Då bestämde vi oss ganska hastigt för att lägga av”. Upplevelsen i Japan där vi bl.a. hade egen crew på tio man som fixade allt för oss var ju helt fantastisk. Men väl tillbaks i Sverige så kände vi helt enkelt att om det inte kunde vara som i Japan så fick det vara”.
Vägen till Baku
G:son gav dock aldrig upp musiken. Några år senare i slutet av 90-talet då han studerade nationalekonomi vid högskolan i Skövde kom så tidpunkten då G:son bestämde sig för “kasta sig ut för stupet”. “Under tiden jag pluggade på högskolan så skrev jag mängder av låtar och lyckades bl.a. via Bert Karlsson att komma in i dansbandsvärlden och när det på så vis successivt började komma in lite mer pengar så tänkte jag att jag kan lika gärna skriva den här typen av musik. För man blev ju inte direkt rik på studiemedel”. Om det inte hade hänt något vid den tidpunkten så hade jag varit tvungen att hitta på något annat helt enkelt, berättar Thomas. Men efter att sedan bland annat har skrivit musik till dansbanden Lasse Stefanz, Thorleifs och Wisex, så deltog G:son också för första gången i den svenska melodifestivalen 1999 med bidraget Natten är min vän och kort därpå 2001 så skrevs det vinnande bidraget i Lyssna till ditt hjärta som framfördes av bandet Friends. Redan 2002 så medverkade G:son sedan med hela fyra bidrag. Resten är svensk musikhistoria. Den som har följt den svenska melodifestivalen under tjogohundratalet har kunnat se att Thomas G:son på många vis har hunnit med att jobba med stora delar av den svenska artisteliten. För drygt fyra år sedan 2012 så kom då också låten som fortfarande spelas regelbundet på radion och som ännu finns på mångas läppar – nämligen Euphoria. Med artisten Loreen bakom mikrofonen så vann man först den svenska finalen i Globen och lyckades som bekant senare samma vår även att vinna finalen av Eurovisionfinalen i Baku, Azerbajdzjan.
Svensk legendar
Jag funderar på hur Thomas kan ha skrivit och även fortsätter skriva musik med den frekvensen. Rimligen så måste han sitta på en hel radda av olika sätt eller metoder att skriva låtar – eller är det enbart ren talang och fallenhet? Läser man på internationella sajter om Eurovision så kan man snabbt konstatera att det i princip bara är ett annat namn som omnämns framför G:son – vilket är den tyske låtskrivaren Ralph Siegel som bland annat skrev det tyska vinnarbidraget Ein Bisschen Friedchen. Men jag upptäcker samtidigt i min research att den tyske legendaren ju faktiskt uppnått sitt epitet under loppet av över 40 år i branchen. Det är därför inte alltför stöddigt som svensk att utse G:son till en av ESC:s (Eurovision Song Contest) allra främsta låtskrivare – om inte till och med den främsta då han uträttat sina stordåd på kortare än halva tiden (17 år). Thomas har dessutom skrivit bidrag för er länder än vad Ralph gjort.
Skapandet
Thomas slår fast att han inte har några metoder, recept, nycklar eller vinnande varianter till hur man skriver en bra melodi. Det varierar också en del i hur och varför en låt skrivs. “Ibland träffar jag en kollega då vi på förhand har bestämt oss för att skriva en låt, ibland får jag ett förutbestämt uppdrag där man redan vet om vilken artist som ska framföra låten och då påverkar det självfallet vilken infallsvinkel skapandet får. Många gånger är det så att jag jobbar nära skivbolagen i Sverige, som för övrigt inte är så många, och det är ofta då så att de tar fram ungefär vad det är de är ute efter”. I sitt skapande så använder Thomas ofta sin mobiltelefon för att kort och gott spela in sin egen röst och på så vis lätt och snabbt kunna lagra idéer som kommer upp i huvudet. “I och med att jag också arbetar hemma ganska mycket så blir det en del lite lustiga varianter”, säger G:son och ler och drar ett exempel.
“För att inte väcka den övriga familjen så brukar jag ibland på sena kvällar ligga ute i vårt uterum och nynna fram melodier för mig själv som jag samtidigt spelar in på min telefon. När man sedan emellanåt lyssnar till det morgonen därpå så kan det hända att det enda man hör är en väsande röst, skrattar G:son. “I och med den nya teknikens utveckling så måste man idag kanske skriva på ett något annorlunda vis. Generellt sett så måste du idag prestera er hits då det nästan inte längre ges ut några album i mer traditionell mening”. G:son förtydligar – “det finns i princip inte album längre. Tidigare inom tex dansbandsvärlden så kunde man vara med och bidraga med kanske två spår av tolv på en platta som kanske i sin tur sålde i över 40 000 exemplar. Det går inte längre. Man måste producera hits. Så konkurrensen är verkligen stenhård idag, säger Thomas. En samtidigt, kanske negativ utveckling, fortsätter Thomas, är att mycket låter väldigt lika, vilket också blir en aning tråkigt”.
Framtiden
Jag är nyfiken på om Thomas vill “göra en Ralph Siegel”, dvs fortsätta att skriva musik i ytterligare minst tjugo år eller om han är intresserad av att utforska något inom någon annan bransch. “Jag kan inte säga att jag kommer sluta nu inom en snar framtid. Jag tror att jag kommer att hålla på så länge som jag tycker det är kul. Om något är kul så kommer jag att fortsätta med det. Jag har väl visserligen sagt till mig själv att jag skulle vilja prova på att skapa konst. Men det har jag sagt i många år nu så jag gissar att det nog inte blir av”. “Om vi tittar på den närmsta framtiden så är det så att jag till i år faktiskt har skrivit två stycken jullåtar, varav en är med Edward Blom. Det ska bli spännande att se hur den blir mottagen, menar Thomas.
“Jag kommer säkerligen fortsätta skriva musik till både ESC och den svenska melodifestivalen så länge som det känns kul. Och just nu är det väldigt kul med just melodifestivalen. Det är bra i år”, avslutar Thomas G:son”
Vi avslutar vår intervju med Thomas och konstaterar att vi med spänning ser fram emot att få höra vilka eller vilket bidrag som G:son kommer att nå längst med i vårens final.
Text: Robert Widetoft
Foto: Mari Widetoft
Comments are closed