Brandstorps lanthandel har funnits på orten sedan 60-talet. Efter att Daniel Thuresson tagit över lanthandeln har den fått helt ny inredning och annat utbud. Nu under coronakrisen har den kommit att bli extra betydelsefull för ortsborna.

Det är knappt att man känner igen sig när man kliver in i Brandstorps lanthandel. Efter att Daniel Thuresson tog över lanthandeln 2016 har inredningen i lokalen förändrats. Det känns som en tidsresa att sätta sig i den mysiga kafédelen med jukebox och bord med perstorpsskivor. På väggarna hänger omslag från Svenska journalen och Hemmets veckotidning. På en omslagsbild syns kung Carl-Gustaf som barn.

”Alla tycker om retro och nostalgi. Det finns många äldre i den här mysiga byn. Lokalen har blivit byns centrum, inte minst för de äldre. Det känns jätteroligt”, säger Daniel.

Daniel ser tillfreds ut när han berättar om verksamheten, trots att han arbetar nästan veckans alla dagar året om. Visserligen har han en person anställd på halvtid måndag till fredag och tar emellanåt in extra personal, men själv kan han, trots det, som mest ta ledigt en helg i månaden. Hittills har han heller inte kunnat ta ut någon semester.

”Men det känns inte som att jag arbetar. Att vara i lanthandeln är att vara som i mitt eget vardagsrum”, betonar Daniel.

Hittade lanthandeln på Blocket

Tidigare arbetade Daniel som hotell- och restaurangchef på Sofiehof i Jönköping. Han berättar att han är social och tycker om ge service och att han alltid velat ha ett eget företag. Daniel hade tidigare sökt efter något som skulle passa men inte då vågat eller känt sig riktigt mogen för uppgiften. Sommaren 2016 såg han att Brandstorps lanthandel var till salu då han skrollade på Blocket.

”Jag ringde de tidigare ägarna direkt och var först på plats samma dag som annonsen lades ut. Jag såg utvecklingspotentialen och bestämde mig ganska omgående. Det kändes helt rätt. Den 1 oktober samma år köpte jag verksamheten. Jag ringde till min pojkvän P-O och sa Nu har jag gjort något dumt. Men P-O var stöttande. Sedan snurrade allt igång. Nu hjälper P-O till i lanthandeln så mycket han hinner och vår gemensamma vision är att han så småningom ska kunna arbeta här på heltid. P-O äger nu också hälften av butiken och tanken är samtidigt att vi ska flytta ihop i det stora hus som jag fått tag på här i byn. Att vi tagit över lanthandeln har stor betydelse för byn. Det känns jättebra”, säger Daniel.

Men det var många uppgifter för Daniel att lära sig i början. Han fick gå bredvid de tidigare ägarna under fem dagar. Därefter skulle han, som aldrig tidigare arbetat i butik, klara allt själv. Han beskriver den första tiden som kaosartad. Visserligen fick han stöd av Handlar’n, den kedja som lanthandeln tillhör, men beskriver att det tog ett halvår att bli helt varm i kläderna.

Gjorde om hela butiken

Entusiasmen och viljan att förändra verkade dock flöda, trots den första tidens kaos. Daniel berättar hur han och P-O började med att riva ned skyltar ifrån taket, ta ner gardiner och städa upp. De rensade bort gamla varor och arbetade sedan för att bredda butikens sortiment.

Idag har de ett grundutbud av livsmedel bestående av en stor del lokala och ekologiska råvaror. De säljer presentartiklar och heminredning och är ombud för Systembolaget, DHL och Svenska spel. I kaféet går det att köpa kaffe, te, bullar, kakor, smörgåsar, glass och korv med bröd. 

Butiken är charmig med en liten charkhörna, en del för frukt- samt ett hörn där det går att köpa te och kaffebönor i sann ”tebutiks-anda”, ur fina metallburkar. Han visar även butikens presentavdelning. Det är lätt att känna sig hemma här.

Många av stamkunderna fikar i samband med att de gör sina inköp och enligt Daniel handlar de mer än tidigare. 

”Alla är positiva till att vi finns och vad vi gör för butiken. Det går inte en dag utan att någon säger hur fint det blivit eller hur är glada de är för kaféet. Vi lär känna kunderna och pratar med dem om det mesta. Många äldre är pratglada och har ett stort behov av kontakt. Det är trevligt”, betonar Daniel.

Ökat antal kunder under coronakrisen

Butiken har vanligtvis två till tre gånger så många kunder om sommaren, då många badgäster ska till Baskarp och bada, jämfört med resten av året. Men för badgästerna handlar det mest om mindre köp, av till exempel läsk och glass.

Under coronakrisen har för lanthandelns del faktiskt antalet kunder ökat i jämförelse med hur det brukar vara vid motsvarande period. Många ortsbor har under coronakrisen valt att inte åka till storköp och handla. En hel del väntar vid butiken redan vid öppningsdags. Till de som inte vill eller kan besöka butiken, packas varorna för att sedan levereras på parkeringen eller direkt köras hem till kund.

”Många kunder är glada och tacksamma då det varit svårt att komma ut och handla själv. Jag ser också att många barnfamiljer hittat hit och som nu tycker det är smidigt att slippa åka långt för att handla. Jag hoppas att folk ska få nya vanor och vilja fortsätta handla här även när krisen är över. Kan vi fortsätta en positiv utveckling så kanske jag har råd att anställa fler. Det skulle innebära att jag själv kunde vara ledig under helger och semestrar, reflekterar Daniel. 

Men oavsett hur det blir i framtiden är det mycket han uppskattar med sitt nya liv. En av dessa saker är att han har fått ökad kunskap om varuflöden. 

”Det är jättekul! Det gäller att förstå vad som säljer och inte”, säger Daniel och ler.

Överlag är det lätt att smittas av Daniels entusiasm. När jag lämnar lanthandeln reflekterar jag också över vilka gärningar i livet som egentligen påverkar andra. Den äldre tidens lanthandel fyllde sociala funktioner som kanske glömts bort. Jag tänker också att det är viktigt för alla att hitta sin plats i livet. För mig är det uppenbart att Daniel och P-O är rätt män på rätt plats och att det ofta är i ”det lilla” som man kan påverka andra människors liv väldigt mycket.

Text: Jessica Hagård
Foto: Mari Widetoft

Share post with: