J&L säljer badtunnor i Habo
Vi bestämde att träffas på Industrigatan där J&L Habo har sitt lager. Jag möts av ”barnaljud" och en fotograf som sitter på huk och försöker fånga familjen på en gemensam bild. Lilla Hilma är inte helt nöjd med att fotografering innebär stillasittande framför kameran. Trots det är Linus och Johanna lugna. Och det är intrycket jag får av paret efter vårt samtal: unga, ambitiösa, drivna, engagerade, målmedvetna och lugna.
Linus har precis gått tillbaka till att jobba heltid på sitt ”dagsjobb” igen efter ett halvårs föräldraledighet och Johanna pendlar till Växjö, där hon har 2,5 termin kvar till att vara färdig polis. Så dagens första tankar för Linus handlar mest om att hinna med dotterns frukost, påklädning och dagislämning medan Johanna uppmärksammar trafikradion för att se vilken väg hon ska åka.
Hur kom idén att sälja badtunnor?
”J&L står kort och gott för Johanna & Linus, och startades 2014 efter att vi flera år som tävlingsdansare på elitnivå samt ledare i föreningen Habo sportdansare började undervisa i dans även utanför den egna klubben och tänkte att det vore praktiskt att ha en firma för ändamålet. Vi hade även ett par år tidigare skaffat hus dit vi pratat om att skaffa en badtunna – men insåg att vi troligtvis skulle använda den så pass lite själva. Så när tillfälle gavs köpte vi istället en begagnad badtunna monterad på släpkärra som vi kunde hyra ut när vi inte använde den själva, och på så vis kunde vi nyttja det nystartade företaget till mer än bara dansen”.
”Vi började annonsera och det tog inte många veckor innan den var uppbokad i stort sett varje helg, och första året hann vi nog inte bada mer än 3-4 gånger själva.
Vi bestämde oss då för att införskaffa ytterligare en badtunna på släpkärra, och denna gången skulle den byggas från grunden. Vi hade från början inte bestämt om vi skulle försöka oss på att bygga något själva eller köpa in tjänsten, men efter att ha finkammat internet fick vi kontakt med en tillverkare av badtunnor i Estland som kunde tänka sig att bygga en badtunna färdig på släpvagn åt oss. Det var i detta läget som frågan dök upp om vi möjligtvis inte ville sälja dessa badtunnor som återförsäljare i Sverige. Det var så vi först kom in på försäljningsdelen”.
Det rullade sedan på med uthyrningen som huvudsysselsättning, men försäljningen tog ingen riktig fart, mycket tack vare att vi då inte hade någon lokal mer än garaget hemma på Hökensås. Då bestämde vi oss för att på riktigt satsa på e-handel som huvudplattform, och vi la ner ett mycket stort arbete i att på egen hand bygga upp det som idag är centrum i vår verksamhet – webbplatsen jlhabo.se.
Vi tyckte också att vi började känna oss aningen begränsade i att enbart återförsälja andras badtunnor, och i takt med att såväl erfarenhet, kunskap och kontaktnät hade vuxit under de senaste åren hittade vi en tillverkare som var öppen för våra idéer, och ville hjälpa oss att utveckla badtunnorna som idag går under namnet Vättertunnan.
”…men redan ett år senare var det dags för byte till en lokal av dubbla storleken…”
Satsningen på en ordentlig webbutik och nya modeller bar frukt, och inom kort letade vi efter en lokal att hyra som lager och för att kunna visa våra produkter vid önskemål, vi fick då tag på en lagerlokal på Bränninge i Habo, men redan ett år senare var det dags för byte till en lokal av dubbla storleken, samma lokal som vi sitter i idag. Under åren har även fler grenar i verksamheten plockats in, bland annat har vi tagit över distributionen av den i allra högsta grad lokala produkten Habohällen, samt breddat utbudet med flera modeller på bastustugor”.
Som sagt, drivna och målmedvetna. Johanna och Linus har något som kännetecknar många entreprenörer: viljan att våga fånga möjligheten när den kommer. Det kräver mod och tålamod. Planering och anpassning. Man måste tro på det man gör, och vara beredd att lägga ner tid – massor av tid. Det är tur att Linus har en förstående arbetsgivare som tillåter att han kan vara hemma någon dag då och då under högsäsong när kvällar och helger inte räcker till. För, när Johanna kom in på sin utbildning, blev det Linus som fick driva verksamheten vidare. De hjälps åt vid större events såsom mässor etc, och det är inte helt ovanligt att en söndagsmorgon ute på Hökensås där de bor består av bokföring över en kopp kaffe med Bolibompa i bakgrunden.
Vilka egenskaper krävs det för att driva ett företag utöver heltidsjobb och studier? Hur får ni ihop tiden?
”Skulle vilja säga att planering och kommunikation är a och o, och en jäkla vilja och tro på att det ska fungera, även om det kanske inte gör det alla gånger och vi lär oss att bli bättre på att prioritera och effektivisera tiden ju längre vi håller på”, svarar Linus. ”Sen ger det såklart en härlig kick att se sin verksamhet växa och få bekräftelsen i att man utan tidigare erfarenhet faktiskt kan starta, driva och utveckla en e-handel i en så pass nischad bransch som badtunnor och bastustugor.”
Hur ser livet ut om 5 år?
”Vi bor troligtvis i ett hus närmare samhället i Habo så dottern Hilma har nära till sina kompisar, förskola etc. och Johanna jobbar på för fullt i sitt drömjobb som polis medans Linus har tagit sista steget att på heltid kunna satsa på J&L och vidareutveckla den verksamheten.”
Det är mat- och läggdags för Hilma och kanske bokföringsdags och läxläsning för hennes föräldrar. Jag tackar för stunden och lämnar Industrigatan med förnyad inspiration och kraft till min egen verksamhet.#
Text: Christiane Petit, Lustfyllt
Foto: PhotoByMari
Comments are closed