Bolaget Stormtrivs startades 1999 av Åsa Storm. Företaget som då endast hade tre anställda sysselsätter idag över 200 människor på flera orter. Stormtrivs ingår i det Jönköpingsbaserade investmentbolaget Huset Invest. Sedan juni förra året så har bolaget fått en ny VD i form av Maria Carlén. Magazine195 fick förmånen att ånyo träffa denna lokala profil i samtal om verksamheten och dess framtida visioner.

Första gången jag träffade Maria så skulle vi prata om Carléns Fisk och jag hade lovat att hålla henne kvar i högst 45 minuter. Det blev ett uppiggande och inspirerande samtal på nästan tre timmar. Efteråt insåg jag att Maria Carlén hade lika gärna kunnat jobba med någonting annat. Hon förefaller vara född med den där odefinierbara företagargenen som som oavsett genererar framgång med det hen bestämt sig för att ta sin an.

Ett bolag med tillväxt
Stormtrivs startades redan 1999 av Åsa Storm. Från att ha varit ett litet företag så tog sig så småningom bolaget in på en tillväxtresa som alltså dagens, över två hundra medarbetare, sannerligen vittnar om. Stormtrivs ägs av det Jönköpingsbaserade investmentbolaget Huset Invest. De tidigare huvudägarna Åsa Storm och Thomas Bergström är idag kvar som minoritetsägare. Verksamheten är fördelad på städtjänster för privat- och företagskunder samt även hemtjänst.

Du har tillträtt som VD för Stormtrivs sedan juni 2020. Är det en stor förändring från att vara egen företagare?
Egentligen inte. Jag letade upp en arbetsgivare som passade min personlighet och är extremt nöjd med min arbetsplats. Jag får driva mitt bolag som ett eget företag med egen personal, egna mål och visioner. Det jag ibland saknar från Carléns Fisk är mötet med kunderna och min dåvarande personal. Fast flera av mina tidigare anställda jobbar faktiskt numera med mig på Stormtrivs. Och gamla kunder ser jag ibland när jag får tid över för att hjälpa min man Anders och våra barn när de lämnar ut mat via Reko-Ringen”.

Vad tycker du mest om med din nuvarande position?
Jag gillar farten och tillväxtvisionerna. Vår ambition är att bli tre gånger så stora redan inom tre år. Dessutom så tycker jag såklart om personalen och jag sporras hela tiden av att uppleva nöjda kunder”, svarar Maria.

Jag vet att du gillar att hitta lösningar, verktyg, processer och rutiner som förenklar vardagen – är det egenskaper som du har nytta av på Stormtrivs?
Absolut! Jag motiveras av att kunna förbättra, förenkla, automatisera, digitalisera så att vi kan lägga mer tid på det som betyder något och ger mervärde. Vi ska precis lansera en Stormtrivs-App som ger våra kunder möjlighet att i lugn ro, via mobilen, kunna beställa våra tjänster. Förhoppningen är att då kunna nå de kunder som kanske inte har tid eller av annan anledning inte kan eller vill ringa vår kundtjänst”.

Hur har Covid-19 påverkat verksamheten? Hur har ni kunnat möta utmaningen? ”Det har blivit mer privat- och mindre företagsstäd. Många jobbar hemifrån och en del företag erbjuder hemstädning som kompensation för den extra smuts som blir konsekvensen av att ha sin arbetsplats i hemmet. Företag har också ett stort arbetsmiljöansvar för att minska virusspridningen, vilket ibland inneburit fler moment i vårt arbete”, konstaterar Maria.

Vem är den perfekta kunden?
”Privatpersoner som som vill få mer tid över till annat – så som att t.ex. vara med familjen eller ägna sig mer åt fritidsaktiviteter – snarare än att lägga tid på hemmastäd. Dessutom så är ju i mångt och mycket företagsledare som tar ett arbetsmiljöansvar bra och långsiktiga kunder för oss”, säger Maria.

Varför ska man välja att anlita just Stormtrivs?
Vi har över tjugo års erfarenhet, ett ständigt kvalitetstänk – inbegripet allt från internutbildning till valet av städprodukter. Vi är dessutom miljödiplomerade enligt Svensk Miljöbas och försöker kontinuerligt att minska vår inverkan på miljön på alla sätt vi kan. Vi använder miljömärkta produkter och vi städar exempelvis idag helt utan kemikalier. En annan anledning till att anlita Stormtrivs är att vi utför regelbundna kvalitetskontroller både på plats hos kund – men även via rapportering från våra städare”, förklarar Maria.

Kan du berätta lite om internutbildningen Stormtrivs-Skolan?
På Stormtrivs är vi en härlig blandning av människor med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser. Det gör oss till en stark enhet och utvecklande arbetsplats. Dessutom har vi flerspråkig personal (23 nationaliteter i koncernen) och kan därmed möta människor från olika länder”.

”Alla nyanställda genomgår en grundläggande internutbildning – Stormtrivs-skolan. Utbildningen introducerar de anställda i allt från effektiva städmetoder (städning sliter på kroppen) till bra kundbemötande och är en förutsättning för att vi ska kunna göra våra kunder nöjda, oavsett uppdrag. Utbildningen inkluderar även en del språkträning. För många anställda är det deras första jobb i det nya hemlandet. Jobbet blir på så vis även ett verktyg för att lära sig svenska. Alla anställda arbetar under sekretessavtal och har kollektivavtal samt försäkringar – vilket inte alltid är en självklarhet på alla arbetsplatser. Det är givet en trygghet för både kunder och personal”, understryker Maria.

Vad är du för sorts ledare?
Jag vill vara den chef jag själv skulle vilja ha. Jag vill se var och en enskild. Jag vill coacha och utveckla min personal. Vi skrattar mycket tillsammans. Skratt förenar. Alla har sin viktiga roll på en arbetsplats men jag vill lyfta fram städarna. De som utför jobbet är hjältarna och kärnan till verksamheten. Städjobbet är många gånger ett första jobb i Sverige för någon som invandrat hit. Det är viktigt för integration i samhället att den anställde då känner sig trygg och uppskattad. Den gamla synen på städning likt ett lågstatusjobb lever hos många kvar. Man tänker att man städar andras skit. Men hade vi inte haft dessa yrkesgrupper så hade det blivit fullständigt kaos i samhället”, menar Carlén.

”Fort och fel” – pratade vi om när vi träffades första gången. Tycker du fortfarande så i din nuvarande position?
Nu är det mycket fort och lite fel. Ta ett beslut och inte vela. Och rätta till snabbt om det blir fel. Ledarskap är förmågan att inte göra allt perfekt – utan snarare att veta om sina brister, våga handla och kanske göra fel hellre än att inte handla alls. Det är att acceptera att det ibland inte blir som vi ville, men att fortsätta ändå. På ett annat sätt. Ett bättre sätt, sägerpage2image7978304Maria. Jag säger tack till Maria och önskar henne ett stort lycka till på äventyret med Stormtrivs.

Text: Christiane Petit
Foto: Stormtrivs/ Mari Widetoft


Avslutande frågor


Du älskar böcker. Hinner du fortfarande att läsa?
”Ja, men inte så mycket som jag önskar”.

Har du lust att nämna tre (3) böcker du kan rekommendera (eller som har påverkat dig)?
Omgiven av motgångar av Thomas Eriksson (som har skrivit Omgiven av idioter). Den handlar om att man alltid kan förändra sin situation. Se inte hinder utan snarare möjligheter”.

The Moneyfest av Per Holknekt och Karin O’Connor ger nya insikter och verktyg för individer och entreprenörer att använda i sina dagliga liv eller i sin dagliga verksamhet”.

Tio Grisar Nere av Denise Rudberg handlar om livsavgörande beslut, hemligheter, lögner och början på något helt nytt.”

Och avslutningsvis gärna tre låtar som betyder mycket för dig, och varför?
För Kärlekens Skull av Ted Gärdestad, vår bröllopslåt.

Mary’s Place av Bruce Springsteen, för jag drömmer om en live-konsert med Bruce och 60 000 andra. En till, snälla!

Största Skvallret i Stan av Eldkvarn, för den ger en skön fredagskänsla.


Share post with: