Bra produkter och bra service är företaget Bohman & sons motto. Nu när utemålarsäsongen drar igång satsar Bohman och son på den husfärg på mark- naden som färgföretaget Jotun menar ska hålla längst. Just nu är det den vita färgen som går åt mest, men trenderna går åt varmare kulörer.

Det är stora burkar med Demidekks alldeles nya färg Infinity som möter en när man kommer innanför dörrarna på Bohman och son. Några kunder som antagligen planerar att måla om sitt hus, får hjälp av butikens kunniga personal.

Många villaägare i Habo målar sina hus vita, enligt Fredrik och eftersom vita hus lätt blir smutsiga, behövs en självrengörande färg som inte suger åt sig smuts. Demidekks färg Infinity är just det, självrengörande och den färg som håller allra längst enligt Jotun, det norska bolag som tillverkar Demidekk. Fredrik visar en broschyr som beskriver färgens kvaliteter i detalj.

Kvalitetsfärg säljs mer sällan

Jotun är i färd med att ta patent på Infinity- färgen. Bohman och son har sålt färg från företaget sedan 2001 och har nu helt slutat att sälja andra märken. Fredrik förklarar att Demidekk är ett starkt varunamn som bidrar till nöjda kunder. Han visar tillsammans med butikssäljaren Patrik Jansson hur Demidekks färgkarta fungerar, hur den hjälper kunden att passa ihop färger. Han berättar att maxlängden för hur länge en utomhusfärg kan hålla har ökat genom åren, från 12 år till 15 och sedan till 17 år. Exakt hur länge Infinityfärgen kan hålla vill han inte säga, men länge är det.

– Egentligen är det ju galet att vi säljer det färgmärke på marknaden som håller längst, för då får man ju inte sälja ny färg så ofta, skrattar han. Men allt för att göra kunderna nöjda.

Patrik och Fredrik berättar att säsongen för att måla om hus utvändigt startar i slutet på april, början på maj. Många vill måla om huset tidigt på säsongen så att de hinner bli klara innan sommarsemestern. Det är vanligt att kunderna sköter ommålningen på egen hand men Bohman och son har även yrkesmålare som kan hjälpa till.

– Vi är ett gott gäng målare på sex till sju personer. Företaget har, så lång tid det funnits, utfört måleriarbeten. Vi kan räkna på vad arbetet ska kosta innan vi utför det, såväl vad gäller för tapetsering, målning invändigt eller utvändigt. Den servicen har alltid funnits.

Det över 90 år gamla familjeföretaget växer och utvecklas hela tiden. Det som från början bara var en målarfirma är idag lokaliserat i 2000 kvadratmeter stora, välorganiserade lokaler som även innefattar ett lager och två butiker, en för yrkesfolk och en för privatkunder. Idag har företaget 12 anställda, däribland Fredriks egen son Filip. Företaget har också på senare år haft några återförsäljare av kakel och klinker runt om i landet.

Olika typer av råd

Företagets filosofi för privatkunderna är att de som flyttar in i helt nybyggda hus ska kunna komma till butiken och direkt få hjälp med alltifrån färgsättning, kakel, badrum, tapeter och viss inredning.

När det är lätt att sälja är det roligt

Behöver man extra hjälp med inredningsidéer, till exempel styling eller val av möbler, samarbetar Bohman & son med inredningsföretaget Kreativa Kvadrat i Jönköping. Det som gör Fredrik tillfreds med sitt arbete är att han själv känner att han kan stå för de produkter Bohman & son säljer och den service som företaget med dess medarbetare kan ge. – När det är lätt att sälja
är det roligt. Vi tror på vårt koncept.

Det är också kul att kunna hjälpa kunder i deras hemmiljö, att få ge tips och idéer på plats. Eftersom vi har många ben i företaget kan vi ge olika typer av råd, både för utomhus- och inomhusmiljöer. Dessutom har vi bra, kvalificerad personal. Vi är ett gott gäng. Det gör att det blir extra roligt, betonar han.

I utställningsytan för badrum går det att se vilka badrumstrender som gäller. Kakelplattor importeras från Italien och Spanien och Patrik berättar att just nu efterfrågar kunderna stora plattor i naturstensliknande granitmaterial. Intresset för vita badrum med svarta golv har minskat. Nu handlar det om beiga, grå eller bruna plattor i mer varma toner. Idag sätts samma typ av plattor på golv och vägg. Störst intresse finns fortfarande för kranar och duschmunstycken i krom, men intresset har ökat också för kranar och duschmunstycken i mässing, guldfärg och nu på senare tid även i svart. Fredrik tror att många kunder hämtar inspiration till sin badrumsinredning från spa:n de besökt och från internet.

– Vi väljer kakelplattor med omsorg. I och med att vi köper in direkt ifrån fabriker finns inga mellanhänder och vi kan vara snabba med att haka på trender. Så gott som på en gång, när nyheter kommit från fabriken, kan vi ha det i butiken. Tack vare vårt stora lager kan kunderna dessutom hämta sina varor direkt på plats.

Blommigt är på tapeten

När det gäller inomhusfärger berättar han att det säljs under hela året och att många kunder just nu vill ha matta färger på väggarna. Anledningen är att många monterat upp spotlights och inte vill ha reflektioner från dessa.

Företaget säljer Jotuns inomhusfärg som heter Lady Color, behagliga, mjuka färger som är vilsamma mot ögat.

En av de andra säljarna, Elin Martinsson, berättar att kunderna just nu vill att också. tapeterna ska vara matta, gärna blommiga eller med andra växtmotiv. Också enfärgade tapeter med linnestruktur efterfrågas. Fredrik och hans personal verkar ense om att många kunder är trendkänsliga, särskilt de unga som ofta har en tydlig bild av vad de vill köpa.

Många är uppdaterade och har fått inspiration via internet. Företaget samarbetar med hantverkare. Snickare och plattsättare handlar i butiken och använder utställningen för att visa sina kunder hur slutresultatet av deras arbete kan komma att te sig.

När trenderna vänder

I den ljusa, stora affärslokalen finns en stor kassadisk i mitten. Personalen, som Fredrik värnar högt, är på väg att gå hem för dagen. Jag hinner tänka att om husfärgstrenden följer kakeltrenden kanske ännu fler kunder snart vill ha beiga, bruna eller grå hus?

En sak känns dock säker. Börjar kunderna fråga efter den typen av utomhusfärger, kommer Bohman att snabbt kunna leverera det också för i lagret finns alla färger redan nu att tillgå. #

Text: Jessica Hagård
Foto: Mari Widetoft

Share post with: