Per & Lisa
Per & Lisa, butiken i det blå huset i Habo centrum, har nog de flesta Habo-bor någon gång besökt. Nuvarande ägaren till butiken heter Anna Häggström och hon har nu drivit butiken i lite mer än 4 år.
-”När jag slutade skolan så visste jag att jag skulle ha en butik. Men fokus låg då på en blomsterbutik”. Och som utbildad florist jobbade hon under en period som det på A6 i Jönköping. Det ledde vidare till branschbyte och butikschef för Vero Moda, även det på A6. Under hela tiden fanns drömmen om den egna butiken. När Anna senare började jobba som säljare för ett danskt märke, Bestseller (som har varumärken som Vila, Vero Moda, Jack and Jones m.m.), startade hon också sitt första företag.
-”När jag jobbade som säljare på Bestseller satsade jag hårt på jobbet för att bygga upp mitt företag, men jag blev gravid med vår nummer två. Leijalykke föddes 2 månader för tidigt akut i Danmark där jag var och jobbade och det gjorde att jag vaknade upp och kände att jag behövde förändra nåt. Jag kände att jag måste vara mer hemma och få tid för barnen. Det var då jag tog beslutet på att nu var det verkligen dags att förverkliga drömmen, att ha egen butik”.
Nu började jakten efter rätt butik, -”När jag väl började leta butik så ville jag inte ha den i stan. Jag ville att den skulle ligga lite utanför och det skulle vara en personlig butik. Och då fick jag nys om Per & Lisa och att förra ägarna eventuellt skulle sälja”. När Anna som tidigare inte hade nån anknytning till Habo fick se huset där Per & Lisa fanns så började bitarna falla på plats. -”Jag började läsa på lite mer om Habo, kolla statistik om vilka som flyttade in och så. Och sen så blev jag helt förälskad i huset. Jag såg att det fanns nåt och det var det stuket jag sökte. Jag tror jag har en fördel att jag inte är från Habo, jag har inga förutfattade meningar eller vet hur folk känner varandra. Jag tror även kunderna uppskattar detta”.
När butiken togs över var fokus barnkläder. Men planerna på att förändra konceptet fanns från dag ett. -”Jag ville ha det rätt brett. Men allt som skulle köpas in skulle passa butiken, det ska finnas en tanke bakom, det ska vara Per & Lisa”. Så i butiken samsas nu dam-, herr, och barnkläder med smycken och inredning, men allt går i ”Per & Lisa-andan”, varm stilren hemmakänsla där allt går att matcha på något sätt. Under samtalet förstår man att Anna verkligen brinner för att göra bra inköp. När hon beställer en vara så finns det en tanke bakom den mer än att den bara är fin, varan ska passa in i helheten, i konceptet Per & Lisa, annars får det vara.
Det är Anna tillsammans med personalen som har jobbat fram det som idag är ”Per & Lisa”-konceptet när det gäller utbudet av varor. -”I detta konceptet ingår också vi som personal, känslan vi förmedlar, hur vi jobbar med att hänga om i butiken, slå in de senaste paketen, rådgivning, kundkontakt. Ett helhetskoncept som jag tycker är jätteviktigt, att ge kunden det lilla extra”, förklarar Anna.
Just den personliga servicen är nåt som Anna med personal jobbar mycket med. I en bransch med minskade marginaler ser man stora förändringar i många butiker med mindre personal, ett mindre sortiment, och ett annat fokus på hur man ser och hanterar kunder. -”Jag har gjort tvärtom. Jag försöker ha så mycket personal som möjligt så att jag kan ha den servicen jag vill att vi ska ha. Vi har heller inte dragit ner på vårt sortiment”.
Drivkraften till sitt företagande hittar Anna i annat än pengar. Att driva företag, planera och hitta på aktiviteter för kunder och bygga varumärket Per & Lisa är det som får henne att gå till jobbet med ett leende och spendera sena kvällar efter stängning med att hänga om och fixa i butiken. -”Det är så himla skoj”. I arbetet har även personalen en stor roll. Och här har kontrollmänniskan Anna fått göra en liten personlig resa och har lämnat över ansvaret till de anställda för vissa områden. Och flera gånger lyfter hon fram hur viktiga de är för helheten.
Butiksytan i det blå huset är begränsad. Det ställer krav på planeringen men leder också till ett bra varuflöde som gör att det hela tiden kommer in nya saker vilket i sin tur leder till en levande butik.
Under de tidigare ägarna var barnkläder det som satte butiken på kartan. Och barnkläder i ”Per & Lisa”-andan har behållits och nu på senare tid utvecklats lite till. Tidigare har butiken haft barnkläder från 1 år upp till 12 år men har nu utökats med tonår. Det nya barn och ungdomssortimentet täcker åldrarna 1-17 år. -”Det har kommit en helt egen kollektion för åldrarna 12 till 17 år, både för kille och tjej”, berättar Anna. Med det nya sortimentet så finns det nu nåt för alla i familjen.
En annan avdelning som det lagts lite extra fokus på senaste tiden är herravdelningen. Här finns allt från snygga vardagsplagg till skjortor och kavajer. Självklart följer även dessa produkter samma anda som övriga butiken, kvalité till ett bra pris.
För två år sedan när herravdelningen öppnade upp var det nåt som verkligen hade saknats i Habo. Rådgivningen och servicen kring hjälp av val och hitta rätt är extra uppskattat hos de manliga kunderna. Här kan man få hjälp att hitta rätt med storlekar och matchande plagg. Men placeringen av herravdelningen uppmuntrar också till att själv i lugn och ro gå och titta och även prova varor då avdelningen har eget provrum för den som önskar det.
Tanken att byta namn har aldrig funnits. -”Det kändes rätt att behålla namnet, men det kändes också rätt att då för 4 år sedan låta butiken få en ny stil. För Habo har också genomgått en förändring”, resonerar Anna.
Att Habo ska ha en som det så fint heter nu för tiden, livsstilsbutik i många år framöver är en sak som är säker. Och planer på att utveckla konceptet ytterligare finns med att t ex eventuellt någon gång i framtiden ta fram egna produkter eller kanske starta en ny butik. Men oavsett var framtiden tar Anna och butik Per & Lisa, så kommer butiken i Habo vara där den är och vara hjärtat i verksamheten.
Text: Mattias Nilsson
Foto: Mari Widetoft
Comments are closed