Talesättet säger att man ofta inte vet vad man saknar förrän det är borta. Och visst är det så många gånger. Det är lätt att ta saker för givet, och framförallt det som man tar för självklart att det alltid ska finnas där. Som butiker, restauranger och andra lokala företag och föreningar som exempel. Vi vill att de ska finnas där men vi är inte alltid så duktiga på att välja de lokala alternativen.

I spåren efter Covid-19 läser vi numera dagligen om hur hårt pandemin slår mot olika branscher och den ena domedagstexten avlöser den andra. Tanken är inte att detta ska vara ytterligare en sådan text utan precis tvärtom. Hela grundidén med Magazine195 är att vara ett lokalt magasin som lyfter allt det fantastiska som finns på hemmaplan. Allt som finns så nära att vi ibland tar det för givet. Det här är inte bara ett reportage som vilket annat utan lika mycket en uppmaning till oss alla att värna om det fantastiska utbud som finns i Habo. Vi har ringt runt, mailat och besökt företagare i Habo med omnejd för att se hur de påverkats och hanterat läget vi befinner oss i just nu. Av många olika skäl så får inte alla plats i ett och samma reportage så intervjuerna i reportaget får representera helheten. Så glöm därför inte bort de som inte nämns i texten.

Mat för avhämtning
En bransch som drabbats hårt av restriktionerna som råder är restaurang, hotell och konferens. När vi uppmanas att genomföra digitala möten och helst ska undvika att träffa främmande människor, då är det svårt att bedriva en verksamhet som bygger på fysiska möten. Peter Lundberg på Björkhaga i Mullsjö berättar hur de har anpassat sig för att gästerna ska känna sig trygga när de besöker dem.

”För gästernas del så erbjuder vi fler möjligheter att äta på. Vi dukar glesare mellan borden och vi erbjuder egna rum om man vill sitta avskilt. Det finns självklart även möjlighet att sitta i trädgården när vädret tillåter. Vi uppmanar till att undvika trängsel kring salladsbuffén och att hålla avstånd till varandra så att alla kan känna sig bekväma i rådande situation. Vi har flera stationer utplacerade där man kan sprita sina händer”, säger Peter.

”Det är enkelt, tryggt men ändå så kan man prata några ord och på så sätt få lite socialt utbyte….”

Många företag är nu snabba på att ställa om och erbjuder sina tjänster i nya format och förpackningar. Så även Björkhaga som har utökat sin kvällsmeny med Take Away och anpassat den för en kundgrupp som är bredare än tidigare. Sedan har de många ”70 plussare” som hämtar lunch och då hjälper de dem som vill ha mindre kontakt med leverans till parkeringen eller ute på gården så att de känner sig trygga.

”Betalning med Swish funkar jättebra. Det är enkelt, tryggt men ändå så kan man prata några ord och på så sätt få lite socialt utbyte, vilket är viktigt för många i dessa tider”, understryker Peter.

Fryslådor och gottepåsar är bara två exempel på hur Lustfyllt i Habo på ett kreativt sätt utökar möjligheten att köpa med sig mat. De serverar lunch som vanligt men får se bröllop efter bröllop avbokas. Kivarps Gårdsmejeri öppnade för säsongen den 1 maj men med något mindre utbud i caféet.

När bröllop, mässor och evenemang ställs in drabbas alla som erbjuder långväga gäster övernattning. Som Habo Camping exempelvis. Rob Lenting som driver Habo Camping tillsammans med sin fru Nellie berättar att de som alla andra gör allt för att deras gäster ska känna sig trygga hos dem och de har bland annat utökat sina städrutiner i allmänna utrymmen. Rob berättar att de drabbas hårt men det går ändå utläsa en försiktig optimism. Vi svenskar förväntas ju trots allt semestra mer på hemmaplan i år.

”Vi har normalt många långväga gäster men nu hoppas vi såklart att svenskarna ska kunna semestra i Sverige i sommar och många kollar nu med oss inför sommaren. Vi har till exempel fått fler förfrågningar om säsongsplatser än vanligt”, säger Rob förhoppningsfullt.

Blomsterbud ökar
En annan bransch som fått se kunderna försvinna är handeln. Många vågar sig inte ut medan andra till och med rekommenderas att inte lämna hemmet i onödan. Näthandeln ökar och den lokala handeln blir lidande. Anna Häggström på Per och Lisa berättar hur de gör vad de kan för att kunderna ska kunna fortsätta handla lokalt. Mycket handlar om att underlätta för kunden.

”Vi erbjuder fraktfria leveranser och vi kan såklart leverera utanför butiken eller till parkeringen till de som inte vill komma in. Vi erbjuder flera betalningsalternativ så det ska bli smidigt att handla. Vi har ställt om på flera sätt, följer såklart Folkhälsomyndighetens riktlinjer och löser så mycket vi kan. Vi kämpar på och tror på en framtid där fysiska butiker värderas högt och det sociala mötet blir viktigt”, säger Anna.

”Vi har drabbats i dubbel bemärkelse”

”Vi har drabbats i dubbel bemärkelse. Strax innan pandemin bröt ut var vi utställare på Bomässan där vi visade upp våra staket och grindar. Vi blev då smittade och insjuknade själva i influensa.

Ja, kanske är det så att de restriktioner vi nu lever med gör så att vi börjar tänka om. Många menar att det är så. Att vi människor behöver den sociala kontakten blir som tydligast när det är just den som begränsas. Återigen, vi vet inte vad vi saknar förrän det är borta. Den lokala handeln bygger på närhet, det personliga mötet och service. Förhoppningsvis gör det att de blir vinnare i längden.

Anna på Per och Lisa tror på framtiden och det gör även Widahls som säljer staket, grindar och portar.

”Vi har drabbats i dubbel bemärkelse. Strax innan pandemin bröt ut var vi utställare på Bomässan där vi visade upp våra staket och grindar. Vi blev då smittade och insjuknade själva i influensa. Karantän på över tre veckor gjorde att vi inte heller kunde göra uppföljning med hembesök hos alla kunder som var intresserade. Vi märker av att många av de som är intresserade av framförallt grindar och staket avvaktar köp just nu. Vi tror ändå på framtiden och hoppas att många kommer att investera i sina hem med grindar, staket och garageportar. Vi märker en tendens att en del gärna vill gynna lokala företag”, säger Gun Widahl.

Titti Trygg som har butikerna Trendcompaniet och Fröken Frö säger att det märks tydligt att det är färre som rör sig i Habo centrum. Även de erbjuder hemkörning av varor men även om det mesta inom handeln minskar så finns det ändå sådant som ökar – blomsterbud. I tider där vi inte får resa till nära och kära, inte får vara där när någon fyller år så vill vi ändå uppvakta de som vi tycker om. Vad passar då bättre än att skicka en blomma.

”Hos oss ökar blomsterbuden ganska mycket. Sedan får vi anpassa även den delen. Vi går inte in till den som får blomman utan vi ringer alltid innan och ser så att de är hemma och sen lämnar vi blomman utanför dörren”, förklarar Titti.

Även Magasin L märker att antalet blomsterbud ökar och de erbjuder även fri hemleverans av varor inom Habo.

”Antalet bud har nog fördubblats och det har säkert varit en fördel för oss att alla vet om att man kan skicka blomsterbud nu när man inte träffas lika mycket. Fler och fler utnyttjar även den fria leveransen till att handla krukor och uteväxter”, berättar Linnéa på Magasin L.

Betalar gör kunderna smidigt med swish, vilket är något som Magasin L nyttjat på fler sätt.

”Vi har alltid varor stående utanför butiken på trappan. Nu ger vi kunderna möjlighet att själva ta det de vill ha, swisha sin betalning och visa upp genom rutan. Då slipper de gå in i butiken. Det

har uppskattas av många äldre och det är kul att se hur kunderna hänger på och anammar det vi gör för att försöka underlätta för dem”, säger Linnéa.

Relativt opåverkad bransch
Allt fler av oss tillbringar mer och mer tid hemma och har då tid att ta tag i sådant som annars inte hinns med. Som att renovera. Det gör att många hantverkare fortsatt har mycket att göra och många företagare i branschen berättar även om att de till och med har mer att gör nu än tidigare.

”Det är kul att många väljer hantverkare på hemmaplan…”

Det är kul att många väljer hantverkare på hemmaplan och vi kan hoppas att det fortsätter så. Det blir ett roligare samhälle om vi gynnar de som finns nära och det är bra för miljön”, säger Robert Nilsson på Nilssons Glas.

”Många pysslar hemma och våra projekt rullar på och vi vet att många hantverkare har mycket att göra. Många lägger mycket energi hemma just nu och många väljer lokala hantverkare. Så i dagsläget har vi inte påverkats men självklart diskuterar vi olika alternativ utifrån vad som kan hända. Exempelvis om någon i personalen blir sjuk. Det är kul att många väljer hantverkare på hemmaplan och vi kan hoppas att det fortsätter så. Det blir ett roligare samhälle om vi gynnar de som finns nära och det är bra för miljön”, säger Robert Nilsson på Nilssons Glas.

Stötta de lokala föreningarna

Inomhussäsongerna fick avslutas i förtid med inställda slutspel och tomma hallar som resultat. I fotbollen får barnen spela matcher, men utan publik, och Habocupen ställs in. Även idrotten och våra föreningar påverkas alltså negativt så det gäller att inte glömma bort dem heller. Med inställda arrangemang och matcher försvinner också viktiga intäkter. Idrotten spelar en viktig roll inte minst för våra barn och ungdomar och är kanske än mer betydelsefull idag. Idrotten ger barn och ungdomar en fast punkt när resten av omvärlden är ganska rörig och oviss och de får en chans att vara fysiskt aktiva.

Vilket utbud förväntar vi medborgare oss av vårt närsamhälle?

Ett lokalt samhälle med ett rikt utbud är ett roligare samhälle att leva i. Där finns det en levande handel, ett rikt utbud av restauranger och caféer, spännande aktiviteter på fritiden och livskraftiga idrottsföreningar. Men det är upp till oss alla att bidra till det samhället vi vill leva i, både som konsument och leverantör av varor, tjänster och fritidsaktiviteter.

Peter Lundberg på Björkhaga sammanfattar det väldigt bra och vi låter honom avsluta.

”Det är så glädjande att många vill prova något nytt och kan tänka sig att betala för kvalité. Vi ser en ökande efterfrågan på att handla lokalt men det beror även på att det helt plötsligt finns produkter och tjänster som man vill ha som kund. Det är inte troligt att man som kund vill handla och stötta ett företag där man inte får valuta för pengarna så det är oerhört viktigt att vi bibehåller vår höga ambition och alltid levererar högsta kvalitét om kunderna skall fortsätta att vara lojala och lokala i sin konsumtion”.

FAKTARUTA

Upplev Habo året runt
Habo Kommun har en kanonfin hemsida som visar allt man kan göra i kommunen. Sidan vänder sig till turister som besöker Habo men är minst lika användbar för oss som bor här. Så surfa in på www.upplev.habokommun.se och inspireras av utbudet och upptäck nåt nytt på hemmaplan i sommar. Välja att hemestra istället för semestra och bli en lokal turist. Det är dags att uppleva Habo och bli en lokal hjälte!

Text: Niklas Bohman
Foto: Mari Widetoft

Share post with: