Hela Habo kör Honda
Det finns ett antal anrika företag i Habo och Runes Bil är definitivt ett av dem. Magazine195 fick en pratstund med bröderna Johan och Tomas Lundström och det blev en pratstund som handlade både om historia, nutid och framtid. Och väldigt mycket om bilar såklart.
Det kanske finns en lätt överdrift i rubriken men faktum är att det rullar väldigt många bilar av det japanska märket Honda i just Habo. Och det har det gjort under väldigt många år. ”Det är fantastiskt kul att Haboborna handlar lokalt och väljer att köra Honda”, säger Johan.
”Det har gått väldigt fort och nästa år firar vi 40 år…”
Nu är det så att det inte bara är Habobor som handlar sin Honda av syskonen Lundström, som tillsammans driver Runes Bil i Habo. Idag kommer kunderna från hela landet för att hämta sin nya (eller begagnade) bil. Jag får också reda på att Runes Bil säljer så mycket Hondabilar att det ger eko över hela Europa. ”Sett till storlek så är vi det bästa distriktet i Sverige och ett av de bästa i Europa. Det har tidigare även funnits återförsäljare av Honda i Jönköping men nu har Honda sagt att så länge vi säljer som vi gör så letar de inte efter någon ny i Jönköping”.
Sveriges äldsta Hondaåterförsäljare
Under samtalets gång pratar vi såklart en del om företagets historia och resan fram till idag. Företaget startades 1961 av deras pappa, som innan starten hunnit med att sälja bilar på Atteviks i tre år. Första lokalen var bredvid det som idag är COOP och han fick plats med tre bilar. 1963 byggde han sin första egna lokal och sålde under en tid WV och BMW. Den första agenturen blev Citroen. En bit in i samtalet inser jag att barnen måste ha ärvt pappas talang för försäljning. ”Pappa blev ganska snabbt Sveriges bästa Citroenhandlare”, berättar Tomas och Johan fyller i – ”Han var inte bara en duktig säljare utan hade också en enorm känsla. När oljekrisen slog till 1975 och folk slutade köra bil, då hade pappa redan sålt företaget och börjat sälja hus i stället”.
Efter en kort sejour som Mazdasäljare i Skövde var det snart dags att starta upp i egen regi igen. 1980 lades grunden för det som idag är Runes Bils kännetecken – Honda. ”1980 började pappa sälja Honda och idag är vi Sveriges äldsta återförsäljare. Det har gått väldigt fort och nästa år firar vi 40 år med Honda och Runes Bil fyller 59 år”.
För syskonen har det inte varit självklart att ge sig in i bilbranschen. De har arbetat i företaget från och till men 2001 så tog de över familjeföretaget. Deras vilja att ständigt utveckla verksamheten har kunnat urskiljas både genom större lokaler och fler agenturer. 2004 byggde de till, 2007 tog de in Isuzu som kompletterade Honda för att sedan ytterligare få sällskap av Subaru 2017.
”I och med utbyggnaden blev vi en större aktör och togs på än mer allvar. Subaru var här och knackade på två gånger innan vi sa ja den tredje gången. Då låg det rätt i tiden eftersom Honda precis tagit bort Accord-kombin”.
Trogna kunder
Att utveckla företaget har absolut inte bara handlat om större och bättre lokaler och fler bilmärken. Det har framförallt handlat om kunden. ”Det är en otroligt spännande bransch att arbeta i och utvecklingen går just nu i ett rasande tempo. Men oavsett den tekniska utvecklingen så är personen som ska köpa en ny bil fortfarande densamma. Bilen är inte i fokus, det är kunden, en kund som än mer i dag vill att bilägandet ska vara tryggt, enkelt och bekymmersfritt. Vi är otroligt glada och stolta över att vi har många kunder som återkommer bil efter bil”.
Det är bara att gå till sig själv. Att köpa en ny bil är en stor affär och utbudet och valmöjligheterna är enorma. Självklart vill man handla av någon som man har förtroende för och som man vet finns till hands även när saker och ting krånglar. Med sin långa erfarenhet kan Runes bil både bilar och människor. Tomas och Johan återkommer flera gånger till vilken häftig bransch det är att arbeta i, särskilt idag när utvecklingen går så oerhört fort. Men det finns även en hel del utmaningar.
Utsläpp är såklart en av de stora utmaningarna och mycket tack vare den stora skattehöjningen som kommer 2020 så är just utsläppen på allas läppar just nu. ”Det råder ingen tvekan om att vi måste få ner utsläppen och i dagsläget är det el som alla ser som det bästa alternativet”.
Enligt CAFE2020 måste man ha låga utsläpp på bilarna. Johan menar att många av bilföretagen i princip accepterar att de kommer att behöva betala stora belopp i böter för att de inte kommer att nå ända fram i tid. Honda väljer däremot den motsatta taktiken.
”Honda har alltid tagit ett stort miljöansvar och är erkänt duktiga på motorer. Deras första hybrid kom redan 1999, långt innan det började pratas om hybridbilar. Tillsammans med Toyota är Honda den enda biltillverkaren som sagt att de ska nå kraven enligt CAFE2020. Så sent som häromdagen fick vi besked om att Honda skruvar upp ambitionen rejält dessutom. Tidigare har man sagt att alla bilar ska vara elektrifierade 2025. Nu tidigarelägger man det till 2022. Honda har idag fem hybridmodeller och lanserar innan sommaren 2022 sex helt nya modeller, berättar Johan.
Är el framtiden?
Ok, jag vet inte om det bara är jag, men jag ser inte Honda som den biltillverkare som skulle gå i bräschen för framtidens bilar. Jag kan räkna upp flera andra tillverkare som tydligare profilerar sig som miljömedvetna. Har jag missat nåt?
”Vi har en kund som köpt en E utan att ha provkört…”
”Honda är världens största motortillverkare men är också lite försiktiga. Idag är det många tillverkare som har en hel del problem med sina el- och hybridbilar för de har lanserat bilarna innan tekniken är helt mogen. Honda har alltid valt en försiktigare strategi. De testar bilarna och tekniken extremt noggrant innan den släpps på marknaden. De vill att bilarna ska vara bra från dag ett”.
En av de nya bilarna som lanseras nu heter Honda E och finns för leverans framåt sommaren. Runes bil har ingen E på plats i Habo. Ändå har de redan sålt en E. ”Intresset för el-bilar är stort. Vi har en kund som köpt en E utan att ha provkört den eller ens sett den i verkligheten”.
Många anser att el är framtidens drivmedel för bilar men det kommer inte helt utan utmaningar, frågeställningar som jag själv aldrig reflekterat över. Har vi el så det räcker och har vi ett elnät som är dimensionerat för den efterfrågan som kommer inom ett par år? Det är tveksamt och hur påverkar det i så fall utvecklingen?
Det råder inget tvivel om att Tomas och Johan är genuint intresserade av bilar. Vi pratar vitt och brett om allt som har med bilar att göra. Som företagare verkar de inte se några hinder och Tomas säger att man måste våga satsa. Oftast har det gått bra, tillägger han i samma andetag. De har heller inte varit rädda för att gå på magkänsla och ibland sticka ut lite. Som när väg 195 var omgjord.
”Vi satte in en annons i Jönköpings-Posten där det stod ”Grattis alla Jönköpingsbor! Nu går det snabbare till Habo”, avslutar Johan.
Text: Niklas Bohman
Foto: Mari Widetoft
Runes bil
Grundades: 1961
Ägs av syskonen Tomas, Johan och Christina
Nybilsmärken: Honda, Subaru och Isuzu
Antal anställda: 12 st
Antal sålda bilar per år: 2018 såldes 875 st
Comments are closed