Med sikte på service
Det finns människor som brinner för det de gör. Olga Kovalchuk är en av dem. 2011 grundade hon K2 Comfort i Habo, som ett företag som endast erbjöd hemstädning. Idag är de mycket mer än så. Utveckling och tillväxt är ledorden som driver företaget vidare.
Redan vid starten 2011 stod service och nöjda kunder i fokus. De bestämde sig tidigt för att erbjuda standardiserade städpaket till kunderna, vilket gjorde dem unika jämfört med andra städföretag på marknaden.
– Det blir lättare både för kunderna och personalen när de vet vad som ska ingå i städningen, säger Olga.
Kvalitet och nöjda kunder i fokus
Hon berättar att det är stor skillnad på att städa privata hem och kontor. Man måste tänka mycket mer på detaljer. Allt ifrån kvalitén på trasor, vilket medel på vilka ytor och hur man exempelvis viker filtar för att det ska se trevligt ut – är alla viktiga delar att tänka på.
Sen 2015 har de även erbjudit hemtjänst i Jönköping och Habo kommun, vilket är något helt annorlunda då det kräver vårdarbete och utbildad personal. Men tankesättet är detsamma. Förutom kommunens egna städare, så är K2C en utav tolv (12) privata utförare i Jönköpings kommun och den enda privata i Habo.
– Det är viktigt att tänka på hur man levererar bra kvalitet och tar hänsyn till kundens önskemål. För att behålla kunderna är det absolut nödvändigt att leverera varje gång.
– Vi får inte slarva, säger hon och berättar att de har extern personal som åker runt och kollar med kunderna vad de tycker om arbetet och personal. Med en lättnadens suck berättar hon att de gång på gång får högt betyg av sina kunder.
Att K2 Comfort är så mycket mer än bara ett jobb för Olga blir tydligt när man lyssnar. Hennes engagemang lyser igenom i varje ord hon säger. Drivkraften är att se nöjda kunder.
– Det är ett av de få yrken där man får ett tack. Administrativt arbete, till exempel, brukar inte vara uppskattat på samma sätt. På kontoret är det ingen som tackar en. När jag har varit ute med kunder har det varit givande, för man får så mycket uppskattning. Det driver mig.
”…Problemet är inte olika människor, utan okända människor”
Olga betonar att de gör skillnad i människors vardag, både i hemtjänsten och städet. För kunden är det något som kanske bara sker en gång i månaden och därför betyder mycket för dem. När det gäller hemtjänst blir personalen ibland ett substitut för anhöriga som i många fall bor långt bort. Därför är Olga oerhört tacksam för sin personal.
– Hemtjänstpersonalen jobbar med hela hjärtat, säger hon.
Före pandemin organiserade de också många sociala aktiviteter tillsammans med kunder. Bland annat har de varit på Mamma Mia 2 och besökt Jul på Liseberg. När kunder fyller år bjuds de dessutom på tårta. En annan bidragande orsak till nöjda kunder är att de utarbetat ett arbetssätt där de i hemtjänsten erbjuder ett litet team som går till kunden.
– Det skapar en trygghet. Problemet är inte olika människor, utan okända människor.
På samma sätt är det i största möjliga mån samma person som städar de privata hemmen. Dels går städningen smidigare när den anställde lär sig var fokus bör läggas på städningen. men det ger också trygghet för kunden.
Teamarbete viktigt
Förutom att de utöver hemstäd och hemtjänst numera även erbjuder fönsterputs och flyttstäd har de även växt rent geografiskt. Företaget finns även i Jönköping, Skövde, Lidköping, Växjö, Kalmar, Göteborg och Karlskrona.
– När man skapar något från grunden är det kul att se hur det växer. Det bästa som finns. En stor bidragande orsak till att verksamheten växt är att medarbetarna är så delaktiga i verksamheten.
Olga är uppvuxen i Ukraina och van vid en annan ledarstil därifrån, men säger att hon tycker väldigt mycket om den svenska modellen där inkludering är mer vanligt.
– Jag vore ingenting utan min personal.
Hon berättar att de alltid kan kontakta henne om de får en idé. Hon ger som exempel på hur en anställd föreslog att de skulle starta upp städverksamhet i Karlskrona, vilket de också gjorde och nu driver med stor framgång.
– Jag tycker det är så härligt att vara omgiven av mitt team. Genom alla utmaningar och svårigheter och alla roliga saker som händer har vi varit tillsammans och delat allt.
Olga menar att nya idéer skapar en glädje att jobba både hos henne själv och hos personalen.
Övervinner svårigheter
Att företaget har utvecklats och växt mycket innebär inte att det har varit lätt. Det tuffaste jobbet som finns är när människor jobbar med människor, men det är också mest givande.
– Det är så mycket med personlighet, både med kunder och personal, förklarar hon.
Ändå är det självklart pandemin som har orsakat de största svårigheterna och utmaningarna. En del kunder har avbokat hemstäd då de har blivit permitterade eller uppsagda. För många som arbetar hemma har det också känts olustigt att ha någon som kommer under dagen och springer runt med en dammsugare, samtidigt som de själva sitter och arbetar.
– Men vi är så tacksamma till våra trogna kunder som fortsatt med oss trots allt under denna svåra tid. Det svåraste har varit säkerheten för såväl personal som kunder. Alla regelbundna kunder har fått munskydd hemskickat och personalen har blivit utrustade med munskydd, handsprit och allt som krävts. Att få tag på utrustning visade sig vara svårast av allt. I mars-april förra året fanns plötsligt inget att köpa någonstans. Vi hade tur, för i februari hade jag gjort en beställning på skyddsutrustning utan att jag kände till pandemin. Det räddade oss i början av pandemin.
En annan del som har krävt en hel del planering för att få det att fungera under pandemin är logistiken.
– När barn i familjen t ex är sjuka. Då måste vi flytta och byta med andra tjänster.
För Olga tycks ingenting dock vara omöjligt och hon berättar att det som räddat dem är kommunikationen med kunderna. De har varit tydliga med att informera om regler och nya rutiner utifrån gällande restriktioner. Det hon sörjer mest över är att de under det gångna året inte har gjort några resor med hemtjänstkunderna.
– Det var så kul. Alla såg fram emot det.
Att driva ett företag innebär såklart många utmaningar och det är lätt att man i det dagliga bara ser problem.
– I efterhand ser man ändå hur mycket bra man har skapat. Vi har gjort mycket från noll, från ingenstans. Det är jättekul, reflekterar Olga.
Framtidsvisioner
Trots svårigheterna under det senaste året fortsätter Olga att visionera för framtiden.
– För mig personligen måste vi komma på något nytt. Annars är det inte vi. Jag vill inte att vi stagnerar.
Hon berättar att de jobbar på ett annat koncept med en ny serviceavdelning. Den ska arbeta med lokalvårt på ett nytt sätt. Golvvård, fastighetsservice och mer företagsstäd. Även hotell-, restaurang- och butiksstäd är områden som de planerar att satsa mer på framöver, när pandemin förhoppningsvis är över. Hon berättar att alla medarbetare är med och visionerar kring nya områden.
– Alla måste känna sig delaktiga i att skapa.
Enligt Olga finns det en massa utmaningar att skapa nytt vad gäller rutiner, anskaffning av personal och internutbildning av densamma. Men det är det som driver företaget vidare.
– Det får personalen att stanna kvar och växa, avslutar Olga.
Text: Malin Eriksson
Foto: Mari Widetoft/ K2 Comfort
Comments are closed