Glädjen bor i elcykel-verkstaden
Det går inte att ta miste på att Julle Rommedahl trivs i sin ”elcykel-fabrik”. Det lyser i fönstren, ofta från tidiga morgnar till sena kvällar. Hans företag Elcykelexperten rullar på bättre än Julle kunde ana den gången han byggde en elcykel till sin fru.
Familjen Rommedahl flyttade till Habo från Huskvarna för 11 år sedan. Då brukade Julles fru cykla till sitt arbete på Länssjukhuset Ryhov, men efter att de flyttat till Habo blev det jobbigt för henne att cykla, särskilt hem efter arbetsdagarna. På den tiden fanns inga ”sportiga” elcyklar på marknaden. Enda möjligheten om man ville ha en, var att bygga en själv. Med fruns 21-växlade cykel som grund byggde Julle en elcykel som passade för henne.
– Flera av våra vänner blev intresserade, och vips var en ny verksamhet igång, berättar han.
Allt fler elcyklar byggs i verkstaden
Julle har haft tvåhjuliga fordon som intresse hela sitt liv. När det gäller cyklar har det mest handlat om mountainbikes. Han arbetade under en tid som säljare och reste runt till cykel-, moped- och mc-butiker i södra Sverige. Även vid starten av mountainbike-sektionen inom IK Hakarpspojkarna var han delaktig.
– När vi flyttade till Habo jobbade jag som busschaufför och körde turism- och skolbussar, förklarar Julle. Det var bra att köra skolbuss, då kunde jag arbeta tre till fyra timmar i verkstaden mitt på dagen.
Nu, efter 6 år, har det byggts ca 700 elcyklar hos Elcykelexperten. Men de cyklar företaget bygger idag är inte som de Julle byggde första året. Han ville få till ännu bättre delar i sina byggen. Stor möda har lagts på att få fram ett så bra och hållbart system som möjligt.
– Våra krav bestod bland annat av en motor utan motstånd när man cyklar utan elen på, ett kvalitetsbatteri som håller och en elektronik som startar mjukt och inte rusar iväg. Den kombinationen hittade vi ganska snart och sedan dess har vi hållit fast vid samma delar, vilket är bra om någon reservdel skulle behövas. Ett problem idag är att många tillverkare använder alldeles för dåliga batterier. På många cyklar vi bytt batterier på har de inte varit mer än två till tre år gamla. Till de flesta elcyklar kan vi erbjuda ett nytt batteri. Vi byter pakethållare till en som passar vårt, berättar Julle.
Ska du köpa en ny elcykel bör du först prova hur den är att cykla på utan batteri
Han berättar att företaget även säljer nya elcyklar, men då handlar det om elcyklar byggda i Habo.
– Då utgår vi från en ny ”vanlig” cykel som konverteras med våra egna produkter.
Elcykelmarknaden växer
Elcyklar blir allt mer populära. På marknaden finns idag mycket att välja bland. Julle har en tydlig bild av hur han anser att en elcykel bör fungera.
– Ska du köpa en ny elcykel bör du först prova hur den är att cykla på utan batteri. Går den tungt då, blir det likadant om batteriet tar slut. Med växlar blir det lättare att komma igång, och man behöver inte trampa så fort om man cyklar på landsväg. Sju växlar är perfekt, men det fungerar också med tre. Själv vill jag nog ha minst 20, skrattar Julle.
Vid besöket i elcykelverkstaden visar Julle med entusiasm hur han går tillväga. Två cyklar hänger upphängda och han har en vägg med verktyg bakom sig.
– Jag byter framhjul till ett lättrullat med motor. Jag kan även montera motorn i bakhjulet eller vid pedalerna, men fram fungerar bäst att sätta det. I vissa fall är det dock inte möjligt, till exempel på en handikappcykel som har två hjul fram. Då får det bli i bakhjulet eller i mitten av cykeln istället. Sedan monterar jag en ny pakethållare med fäste för batteriet. Alla våra batterier har de bästa battericellerna från Samsung. De ger längre körsträcka per laddning och kan laddas fler gånger. Vårt standardbatteri klarar 5-7 mil vid ”normal”- cykling. Ett starkare batteri finns för den som vill cykla längre. Det räcker 7-10 mil. Givetvis beror det på hur mycket hjälp man behöver. Temperaturen spelar också stor roll. Ett kallt batteri kan tappa 20-40 procent av sin kapacitet en kall vinterdag. Bakom främre drevet monteras en givare, som skickar en signal så fort man börjar trampa.
En komplett cykeldator hjälper cyklisten
Han berättar att det är viktigt att det inte blir någon fördröjning, utan att reaktionen blir så snabb som möjligt.
– På styret monteras en display. Där styrs allt. Den har många funktioner, men är lätt att använda. Här bestämmer man hur mycket hjälp man vill ha. Hur mycket medvind, helt enkelt. Aktuell hastighet och
batteriets laddning syns hela tiden. Belysningen fram tänds här, och då blir även displayen belyst. Om
man vill kan även trippmätare, maxhastighet och genomsnittshastighet avläsas. En komplett cykeldator helt
enkelt, betonar han.
Frågan är vilka cyklar som är lämpliga att konvertera? Enligt Julle går alla cyklar med någorlunda kvalitet bra att använda.
– Vissa cyklar, Skeppshult, har navbroms. Till dessa har vi tagit fram ett specialhjul för att kunna använda originalbromsen till vårt hjul med motor. På senare tid har företaget även kompletterat utbudet med sådant man kan behöva när man cyklar med elcykel. En bra cykelhjälm är naturligtvis viktigast, men även cykelväskor, korgar, bra lås, sadlar med mera finns på lager.
Husbilsägare vill ha elcyklar
Kunderna kommer från hela södra Sverige. Särskilt i husbilskretsar berättar Julle att ryktet har spridit sig. Många kommer långväga för att få sin ”älsklingscykel” konverterad till el.Att använda den cykel man redan har är dessutom både ekonomiskt och miljövänligt. Efter att kunden fått sin cykel konverterad blir den oftast betydligt mera använd.
– Många har fått ett nytt liv med dagliga utflykter på sin elcykel. Ofta får man höra att det är fusk med elcykel. Fusket ligger nog snarare i att ta bilen istället och låta cykeln stå, menar Julle, som berättar att han har många pensionärer som kunder. För när cykelintresserade äldre upptäcker elcykeln orkar de fortsätta ut på cykelturer.
Han berättar att på företagets cyklar finns kilometermätare. Flera cyklar han servat har rullat problemfritt mer än 2 000 mil när han får in dem för service. – Den enda service som behövs på eldetaljerna är att smörja motorn efter tre år eller 500 mil, betonar han.
Julle har inga ambitioner att låta företaget växa eftersom han är över 60 år. Han välkomnar däremot att låta yngre krafter ta över den dag det är dags för det.
– Jag är ju ingen ungdom längre. Det viktigaste är att kunderna får den service som behövs i framtiden. Ingen ska behöva ”ställa” någon av våra elcyklar för att det inte finns reservdelar. #
Text: Jessica Hagård
Foto: Mari Widetoft
Comments are closed