De senaste åren har varit väldigt bra för svensk golf. Det har helt enkelt spelats mycket golf vilket också syns i siffrorna. Golfanläggningarna har därför en hel del att kunna glädjas åt, samtidigt finns en medvetenhet om att man bättre behöver förstå vad golfaren förväntar sig. När golfen efter 100 års rak uppgång tvärbromsade för ungefär tio år sedan så stod det klart att det var nya tider som väntade...

Under lång tid hade de som började med spelet få finna sig att anpassa sig efter golfens regler och traditioner. Den nya den tillhör spelaren som nu kan välja hur och när golf skall spelas. Det finns givetvis både vinnare och förlorare. En av de som dock sticker ut lite extra bland vinnarna är Knistad Golf & Country Club strax utanför Skövde.

I början av 2014 tillträdde Dan Persson som ägare till Knistad Herrgård. Han hade då ingen direkt erfarenhet av att äga och driva restaurang och hotell. Golf spelade han inte heller – vilket dock har ändrats med åren då Dan numer är en hängiven golfspelare.

Det var också vanligt med svarta rubriker som beskriver golfen som en krisbransch. Få skulle nog med dessa förutsättningar satsa sina besparingar på att köpa en golfbana. Fyra år senare är läget ett annat. Kanske är det kombinationen av tidigare yrkesmässiga erfarenheter samt bristen på golferfarenheter som är en del av förklaringen till att man sticker ut.

– Där jag kommer ifrån är man hela den uppmärksam på kunden, säger Dan. Man vet vad kunden gör, både när och på vilket sätt. Är erbjudandet fel så märker du det direkt och då gäller det att reagera. Annars är man snart illa ute. Det gick snart upp för mig att golfen i stort inte tänker på det sättet. Den Mullsjö-bördige Dan kommer från friskvårdsbranschen där konkurrensen är stor mellan olika företag. Alla vill locka till sig kunder. Och framförallt behålla dem över tid.

– Golfen saknar tävlandet om medlemmarna, menar Dan. Den anläggning som mer aktivt marknadsför sig själv gör plötsligt inte som alla andra och det är man inte alltid van vid. Det handlar inte om att prata illa om andra utan om att lyckas att få fram bra saker som är attraktiva. – Jag tror istället att det på sikt utvecklar golfen i stort och att det gör vår verksamhet bättre.

Där jag kommer ifrån är man hela den uppmärksam på kunden – man vet vad kunden gör, både när och på vilket sätt.

Det finns flera undersökningar som har tagits fram under åren för att förstå varför människor både börjar och väljer att sluta spela golf. En av de främsta anledningarna som är återkommande är “tidsbrist”.

– I min tidigare bransch var just den, eller brist på den, en viktig sak att förstå. Det gäller att slå sig in i livspusslet. Människor idag har mycket att göra och det handlar då om att ta sig in på livsschemat och ge utrymme för alla som vill prova på att spela golf. – Så det är uppenbart att man behöver ha en tydlig idé om hur man skall lyckas, speciellt inom golfen, reflekterar Dan.

Knistad har kommit en bra bit på väg – och beskriver sig själva som en ”golfresort” och ambitionen är att bli den allra bästa. – Idag är vi en golf & country club även om jag tycker att det möjligen saknas något för att helt leva upp till begreppet. Till oss kan alla komma oavsett erfarenhet av golf och göra en rad olika saker som att spela golf, tennis eller bara umgås i största allmänhet. Vi har flera delar som vi jobbar med.

Under vissa delar av året är det jakt som står i centrum. Vi vill få människor att komma hit för att bo på hotellet, äta och dricka gott och att kunna kombinera detta med aktiviteter som just golf och jakt. Det får gärna kännas som att man är utomlands – fast utan att flyga. Det är dit vi vill, avslutar Dan.

I påsk så drar golfen på Knistad igång på allvar och den som är sugen kanske då kan hinna med att både spela golf och avnjuta en härlig påskmeny i herrgårdsmiljö. #

Text: Robert Widetoft
Foto: Mari Widetoft

Share post with: