Det var i Mars 2011 som Mats Werthén startade igång Habo Veteranservice. Men idén kom redan 2008 via ett reportage i en tidning där en man i Stockholm startat ett liknande företag. Utgångspunkten är att Mats varit aktiv företagare i Habo kommun i väldigt många år och genom det fått ett stort kontaktnät.

Mats Werthén, grundare och ägare av Habo Veteranservice.

Habo Veteranservice hjälper till hemma hos kunder med hushållsnära tjänster både inomhus och utomhus med. Det kan handla om exempelvis reparationer och underhåll, måleri, tapetsering, städ och trädgårdsskötsel.

-”Jag kände att det fanns en marknad för den här typen av verksamhet. Ett tomrum som kunde fyllas. En win-win både för den anställda och uppdragsgivaren.”

Vid uppstarten satte Mats in en annons där han efterlyste aktiva pensionärer som var sugna på att fylla upp sin vardag med lite arbetsuppgifter som man själv tyckte var roliga. Och gensvaret var stort, -”Jag var helt förstummad, jag trodde inte det var sant.

Men jag förstod då att det verkligen fanns ett behov av detta”. Just att det ska vara roligt är lite av ett ledord för Veteranservice. Upplägget är så att pensionären själv avgör hur mycket eller lite man vill arbeta och man gör det utefter sina egna förutsättningar. Vad man vill göra och framförallt att det ska vara roligt. -”En pensionär har ju avslutat sitt aktiva arbetsliv och det har gått över till något annat, det ska vara nåt lustfyllt”. Och utvecklingen har gått i en positiv riktning sedan starten. -”Vi började med 10 aktiva till i dag 25 stycken”.

Stort förtroende

Uppdragen Veteranservice tar på sig skiljer sig åt men oftast med inriktning på hantverksyrken som snickare, målare, trädgård. -”Vår stora styrka är vår flexibilitet. Vi säger aldrig nej till något om det inte är så att vi inte kan. Vi försöker alltid hjälpa kunden med lösningar utefter den kompetens som finns bland våra medarbetare”, berättar Mats. Det finns inget jobb som är för litet för Mats gäng. – ”Det kan till exempel vara någon äldre som vill ha hjälp med att hänga upp några tavlor” förklarar Mats.

”Det här jobbet ger mig möjlighet att hålla igång och så den sociala kontakten, man träffar många olika människor och får hjälpa till.” Luis Mussi har varit med från starten.

 

-”I kombination med ROT och RUT kan man få våra tjänster till en rimlig kostnad”. Vi går nu in i högsäsongen för Veteranservice men målsättningen är att man vid behov snabbt ska kunna få hjälp. Och tilltron hos kunderna är stort, -” Den känslan jag har fått är att man har ett stort förtroende för äldre hantverkare. Man litar på att när ”Kalle-snickare” kommer så vet han vad det handlar om”.

Hälsobefrämjande

Att det sociala är en viktig del för de anställda förstår vi när vi besöker en arbetsplats.

Enni Nordström får hjälp av Birgit Ahlqvist

”Det här jobbet ger mig möjlighet att hålla igång och så den sociala kontakten, man träffar många olika människor och får hjälpa till.” berättar Luis Mussi som jobbat för Veteranservice sen starten. Men det finns även en samhällsnytta med att ge pigga, krya pensionärer möjlighet att jobba även efter pensionen. -”Det är hälsobefrämjande för äldre att hålla igång både kroppen och knoppen. Den äldsta som arbetar för oss är 82 år” avslutar Mats.

Text: Robert Widetoft
Foto: Mari Widetoft

Share post with: